Ekokardiyografi

Uzmanlık kadar kullanılan ekipmanlar da önemlidir. Bu yüzden en yeni teknoloji ile sizlere hizmet vermekteyiz.

EKOKARDİYOGRAFİ NEDİR?

Ekokardiyografi kısa ve yaygın ismiyle EKO, kalbin ultrasonudur. Yani karın için nasıl ultrason yapılıyor ise, kalbin ultrason ile görüntülenmesine EKO denir. Bilindiği gibi ultrasonda yani eko işleminde radyasyon yoktur, yalnızca ses enerjisi kullanılır. Tabi bu ses enerjisi kulağın duyma seviyesinden farklıdır, bu nedenle işlem yapılırken kulağı rahatsız eden bir ses duyulmaz.

EKO KİMLERE YAPILABİLİR, KİMLERE YAPILAMAZ?

Eko radyasyon yaymaz, bu nedenle her yaşta hastaya ve gebelere rahatça uygulanabilir. Eko yapılması için hastanın hastaneye gitmeye ihtiyacı yoktur. Ofis, muayenehane, poliklinik gibi ortamlarda da eko yapılabilir.

EKO NASIL YAPILIR?

Hasta veya eko yapılacak kişi belinden üzerindeki giysileri çıkarır. Önce sırt üstü sedyeye yatar. Doktor eko cihazını hastanın yanına getirir. Eko cihazındaki prob denen, hastaya dokunan cihazın üzerine jel sürer. Bu jel, prob ile cilt arasındaki iletişimi artırdığından görüntü çok daha güzel ortaya çıkar. Hasta daha sonra doktorun isteğine göre sola dönerek yatar ve bu sırada doktor prob ile hastanın kalbinin görüntüsünü eko cihazındaki monitörden takip eder.

EKO İLE KALPTE NE İNCELENİR?

Önce kalbin performansı ölçülür. Kalbin performansı, eko raporunda EJEKSİYON FRAKSİYON yani EF diye yazılır ve YÜZDE olarak belirtilir. Normal değeri %65-75 arasındadır. Yani kalbin gücü anlamındadır. Kalp kaslarının nasıl çalıştığı, vücuda nasıl kan pompaladığı görülür. Burada dikkat edilmesi gereken nokta, raporu inceleyen doktor olmayan kişiler normal EF nin %100 olacağını sanır ki bu yanlıştır.

Kalp kasları incelenirken hastanın daha önce kalp krizi geçirip geçirmediği ve daha önce kalp kası hastalığı geçirip geçirmediği anlaşılır. Bu durumda kalbin o bölümü normal kasılmaz ve bu duruma SEGMENTER DUVAR HAREKET BOZUKLUĞU denir. Bir kalpte ne kadar çok segmenter duvar hareket bozukluğu var ise kalp performansı, kalp gücü yani EF, o kadar düşüktür.

Eko ile kalbin etrafındaki zar incelenir. Kalbin etrafındaki bu zara PERİKARD denir. Eko ile bu zardaki iltihap, yangı, mikrop kapma, kalınlaşma veya sıvı toplanması çok güzel bir şekilde incelenir.

Eko ile kalp kapakçıklarının durumu incelenir. Kalpte 4 adet kapakçık vardır. Bu kapakçıklar: aort, mitral, triküspid ve pulmoner kapaktır. İşte bu 4 kapakçığın DARLIK ve/veya YETMEZLİKLERİ eko ile ortaya konur.

Eko ile kalpteki DELİKLER incelenir. Kalpte oluşan doğuştan veya sonradan gelişen ASD ve/veya VSD ortaya konur. ASD kalbin kulakçıklar arasındaki (atrium) membran yapısındaki duvarda oluşan delik anlamındadır. Bu delik bir veya birden fazla olabilir.

Eko ile doğuştan oluşan kalp hastalıkları tanınabilir. Bu hem bebeğin anne karnındayken de olabilir hem de doğumdan hemen sonra da olabilir.

Eko ile kalpten çıkan büyük damarların çapları ölçülebilir. Böylece çıkan aort anevrizması, arkus aort büyümesi gibi hastalıklar ortaya konulabilir.

Eko ile kalpten çıkan ana damarlarda ki yırtılma ve diseksiyonlar da ortaya çıkarılır. Böylece acil şartlarda hayati öneme sahip ameliyatların erkenden yapılmasına olanak verir.

Eko ile kalp içindeki pıhtılar ve kalp yırtılması ile oluşan kanamlar çok net bir şekilde görülür.